Eerder sprak ik over het oudste deel van onze hersenen, dit bericht gaat over het nieuwste en buitenste deel, de neocortex. Dit deel van de hersenen verzorgen de cognitieve functies zoals probleemoplossen, beslissen, plannen, prioriteiten stellen. Het onderscheidt ons daarmee van de zoogdieren. Neuropsycholoog Jelle Jolles, de meest inspirerende spreker op de ResearchED van vandaag (30 jan '16) gebruikt voor het cognitieve brein de metafoor van een wand met kluisjes. Elk kluisje wordt gevuld met kennis, ervaringen en belevingen.
Wij ouders en (volgens Jolles nog meer) leerkrachten hebben de belangrijke taak om stimulans en prikkel te leveren voor de rijping van het cognitieve brein van de jongere. De rol van school voor de vulling van de kluisjes is belangrijk. Het brein volgt namelijk wat de omgeving van de persoon vraagt.
Daarmee ontstaat de noodzaak tot een onderwijs-verschuiving: From teaching to Learning. Waarbij wij de leerling zien als 'work in progress', wel tot na het 25e levensjaar!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten